Manuál aneb inspirace pro zadavatele výroby audio-spotu

Max. 3 informace

Většina spotů má stopáž 30 s. Za tu dobu stihnete říct obrovskou hromadu informací. Jenže posluchač si nezapamatuje víc než tři z nich. Přesvěčte se sami. Zkuste svůj text přečíst kolegovi a zeptejte se ho, kolik si toho zapamatoval. A to ty tři informace jsou opravdu maximum. Vyberte skutečně jen to nejdůležitější. Podstatné je zaujmout. Posluchač už si ostatní dohledá jinde.

Opakovat, opakovat, opakovat

Posluchač si nezapamatuje víc než 3 informace. Tak proč mu to nezjednodušit? Řekněte mu jen 2 informace a tu první zopakujte. Nebo řekněte jen jednu jedinou a zopakujte ji dvakrát. Zní to banálně, ale na paměť to funguje dokonale.

Hudba není nutná

Máte pocit, že pod namluveným spotem by měla znít hudba? Je to přirozený požadavek. S hudbou je to jaksi lepší, příjemnější. Jenže když zvolíte tuctový podkres, váš spot díky němu nádherně zapadne do bloku s dalšími deseti spoty s podobně zbytečnou hudbou. Chcete-li hudbu, mějte jasnou vizi, proč by tam měla být. A rozhodně neváhejte nechat spot úplně bez hudby. V reklamním bloku s devíti spoty s hudebním podkeresem ten váš desátý bez hudby krásně vynikne.

Váš hlas

Od spotu očekáváme, že ho namluví, vyškolený speaker. To je naprosto správný požadavek. Nezkušený hlas zní vždycky jaksi neprofesionálně. Jenže profesionál taky nikdy nebude znít úplně autenticky. Co kdybyste si namluvili spot vy sami? Ano lidé poznají, že váš hlas je neškolený. A buďte si jistí, že je to rozhodně zaujme. Čím víc logopedických vad máte, tím víc si vás posluchači zamilují. Prodáváte přece váš produkt, tak proč to neříct vašim vlastním hlasem? Budete uvěřitelnější.

Emoce

Věci, při kterých zažíváme emoce, se nám vrývají hlouběji do paměti. Zkuste udělat váš spot emotivní, bude tím pádem i lépe zapamatovatelný.

Zvukové logo

Hudbu a zvuk vnímáme spíš podvědomím. Asi si nevybavíte, jaká byla znělka televizních novin, když jste byli děti, ale kdyby vám ji teď někdo pustil, po pár tónech poznáte, o co jde. I když jste znělku třeba dvacet let neslyšeli. Máme v podvědomí stovky znělek, které stačí znovu uslyšet a okamžitě tu máme zpět asociaci s daným produktem. Nechejte si udělat zvukové logo i pro váš produkt. Může mít jen dvě vteřiny a budete ho mít jednou provždy.

Několik znělek, na které jste nezapomněli i když jste si to možná mysleli (pro narozené před rokem 1984):


Autor článku a realizátor audiospotu - Vladislav Kruta - Travelbakers.cz