Jak na to

Devatero rad pro online marketing v cestovním ruchu

1. Začněte u sebe

Váš web je základ. Musí být kvalitní, stručný, přehledný a jasný. Je to vaše vizitka v online světě, na niž budete odkazovat prakticky ve všech kampaních. Nezapomeňte na kvalitní fotky, smysluplnou doménu a jednoduchou navigaci.

2. Udělejte si rešerši

Zmapujte všechna online média, která by mohla oslovit vaši cílovou skupinu. Zájmové weby, lokální zpravodajství, facebookové skupiny a stránky, weby nabízející tipy na výlety či online zpravodajství větších médií. Postupně pak zkoušejte jednotlivé kanály a sledujte jejich úspěšnost.

3. Není potřeba za vše platit

Někdy stačí vymyslet zajímavou protislužbu. Blogerům nabídněte za článek víkend zdarma ve vašem hotelu, lokálnímu webu logo na plakátech cestovatelské akce. O fungující spolupráce pečujte, rozvíjejte je a založte na nich vaši online propagaci.

4. Občas přesto zaplaťte

Když už do online propagace investujete, přemýšlejte. PPC kampaně na Facebook.com a Seznam.cz ano, nudné a okaté PR články či předražené bannerové kampaně ne. Místo tradičních PR článku prosaďte rozhovory se zajímavými lidmi či reportáže o výjimečných místech.

5. Nechtějte vše zvládnout sami

Opravdu dobré nastavení PPC kampaní je kontinuální práce na dlouhé týdny. Často je efektivnější investovat do nastavení reklamy odborníkem, než hodiny denně trávit snahou o pochopení zbytečně složitých reklamních editorů.

6. Sociální sítě nezanedbávejte

Poetickou vinařskou destinaci můžete skvěle propagovat na (v Česku se stále populárnějším) Instagramu. Festival jídla či speciální komentovaná prohlídka by rozhodně měla mít svou událost na Facebooku.

7. Připravte se na reakce

Vaši návštěvníci vás budou hodnotit. Na Facebooku, Tripadvisoru i jiných diskusních webech. Buďte na to připraveni a nezalekněte se pár negativních reakcí. Reagujte vždy vstřícně a mile. Spokojené zákazníky nenápadně pobídněte k pozitivním hodnocením. Pamatujte na to, že dobrá a čerstvá reference je základ úspěchu

8. Analyzujte výsledky a poučte se

Nikde jinde nedokážete úspěšnost svých kampaní změřit tak dobře jako na internetu. Google analytics byste měli mít v malíčku, pro každou kampaň volte unikátní UTM parametry, díky nimž od sebe můžeme odlišit jednotlivé zdroje návštěvnosti, a po prodejcích reklamy požadujte vždy co nejpodrobnější výsledky.

9. Buďte (nejen) online!

Online najdete velkou část svého potencionálního publika, ale pořád ne všechny. Nezapomínejte na to a stále hledejte i jiné kanály propagace. Plakáty, lokální tisk, menší rádia či letáky.

Zdá se Vám to příliš složité? Ráda Vám poradí autorka článku Kateřina Smolová.


Manuál aneb inspirace pro zadavatele výroby audio-spotu

Autor článku a realizátor audiospotu - Vladislav Kruta - Travelbakers.cz doporučuje


Max. 3 informace

Většina spotů má stopáž 30 s. Za tu dobu stihnete říct obrovskou hromadu informací. Jenže posluchač si nezapamatuje víc než tři z nich. Přesvěčte se sami. Zkuste svůj text přečíst kolegovi a zeptejte se ho, kolik si toho zapamatoval. A to ty tři informace jsou opravdu maximum. Vyberte skutečně jen to nejdůležitější. Podstatné je zaujmout. Posluchač už si ostatní dohledá jinde.

Opakovat, opakovat, opakovat

Posluchač si nezapamatuje víc než 3 informace. Tak proč mu to nezjednodušit? Řekněte mu jen 2 informace a tu první zopakujte. Nebo řekněte jen jednu jedinou a zopakujte ji dvakrát. Zní to banálně, ale na paměť to funguje dokonale.

Hudba není nutná

Máte pocit, že pod namluveným spotem by měla znít hudba? Je to přirozený požadavek. S hudbou je to jaksi lepší, příjemnější. Jenže když zvolíte tuctový podkres, váš spot díky němu nádherně zapadne do bloku s dalšími deseti spoty s podobně zbytečnou hudbou. Chcete-li hudbu, mějte jasnou vizi, proč by tam měla být. A rozhodně neváhejte nechat spot úplně bez hudby. V reklamním bloku s devíti spoty s hudebním podkeresem ten váš desátý bez hudby krásně vynikne.

Váš hlas

Od spotu očekáváme, že ho namluví, vyškolený speaker. To je naprosto správný požadavek. Nezkušený hlas zní vždycky jaksi neprofesionálně. Jenže profesionál taky nikdy nebude znít úplně autenticky. Co kdybyste si namluvili spot vy sami? Ano lidé poznají, že váš hlas je neškolený. A buďte si jistí, že je to rozhodně zaujme. Čím víc logopedických vad máte, tím víc si vás posluchači zamilují. Prodáváte přece váš produkt, tak proč to neříct vašim vlastním hlasem? Budete uvěřitelnější.

Emoce

Věci, při kterých zažíváme emoce, se nám vrývají hlouběji do paměti. Zkuste udělat váš spot emotivní, bude tím pádem i lépe zapamatovatelný.

Zvukové logo

Hudbu a zvuk vnímáme spíš podvědomím. Asi si nevybavíte, jaká byla znělka televizních novin, když jste byli děti, ale kdyby vám ji teď někdo pustil, po pár tónech poznáte, o co jde. I když jste znělku třeba dvacet let neslyšeli. Máme v podvědomí stovky znělek, které stačí znovu uslyšet a okamžitě tu máme zpět asociaci s daným produktem. Nechejte si udělat zvukové logo i pro váš produkt. Může mít jen dvě vteřiny a budete ho mít jednou provždy.

Několik znělek, na které jste nezapomněli i když jste si to možná mysleli  (pro narozené před rokem 1984):

Ukázky současných zvukových log, která si možná z hlavy nevybavíte, ale přitom je určitě znáte:

Autor článku a realizátor audiospotu - Vladislav Kruta - Travelbakers.cz doporučuje